لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

یکصد و شصت و نهمین گفتمان هنر و معماری

شهر میلان در ایتالیا، اولین بار در ۲۸ آوریل ۱۹۰۶، میزبانی نمایشگاه بین المللی را با دویست غرفه، برعهده گرفت. موفقیت ها و تجارب این شهر در برگزاری نمایشگاه های بزرگ و جهانی، یکی از دلایل انتخاب دوباره این شهر، پس از گذشت یک قرن به عنوان میزبان است. این رویداد هر پنج سال یکبار در کشورهای مختلف برگزار می شود که این بار به مدت شش ماه از ۱۱ اردیبهشت تا ۱۱ آبان ۱۳۹۴ در شهر میلان شاهد آن هستیم و روز اول شهریور ماه مصادف با روز بزرگداشت بوعلی سینا (روز پزشک) به عنوان روز ملی ایران در نمایشگاه مزبور پیش بینی شده است.
نمایشگاه میلان با محوریت “تغذیه زمین ، انرژی برای حیات” به مباحث داستان بشر و مواد غذایی، آینده غذا، امنیت غذایی و تساوی و برابری در جهان پرداخته است و از این رهگذر محتویات پربار اکسپو به شکل های مختلف به نمایش در آمده است. بحث و گفتگو، کنفرانس، مراسم مختلف، نمایش،هنر آشپزی، نمایش های نوآورانه، معماری، تاسیسات و غیره …
۱۴۵ کشور جهان این فرصت را داشته اند تا به معرفی محصولات و فرهنگ غذایی منحصر به فرد خود به بیش از ۲۰ میلیون بازدید کننده در غرفه هایی بپردازند که خود مسئولیت ساخت آن را بر اساس طرح و ایده شان بر عهده داشته اند. سایت نمایشگاه در جنوب میلان، در منطقه ای با آماده سازی پیشرفته است و مستقیما به سه فرودگاه میلان و سیستم های ترانزیت عمومی متصل می شود. ممتاز بودن محیط اکسپو میلان نشان دهنده این است که سایت به لحاظ محیط زیست و دوام پذیری انرژی، عاملی استراتژیک است. بر خلاف اکسپوهای گذشته که برای تحت تاثیر قرار دادن بازدید کننده بر کیفیت فنی و معماری متمرکز بود، این بار اکسپو ۲۰۱۵ در طراحی سایت خود به چشم اندازها (منظر) و فضاهای باز هم اهمیت داده است، هدف این کار این است که بازدیدکنندگان از زمانی که وارد سایت اکسپو می شوند تجربه کسب کنند.
برگزار کننده اکسپو برای نمایش موضوع اکسپو، از پنج منطقه سایت استفاده می کند که داخل بناهای نمایشگاهی محلی یا داخل امکانات تازه ساز قرار دارند. غرفه صفر برای آشنایی مقدماتی بازدید کنندگان با موضوع اکسپوست سایر مناطق موضوعی به موضوع تغذیه در حوزه های مختلف می پردازد، مانند آینده، هنر، دوام پذیری و تنوع زیستی.
آقای جاسم غضبانپور هنرمند عکاس و پژوهشگر، در یکصد و شصت و نهمین گفتمان هنر و معماری ، روایت خود را از نمایشگاه ۲۰۱۵ میلان، بازگو کرده و با ارائه فیلم و عکس، این رویداد را به تصویر می کشاند.

زمان: چهارشنبه ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۴ از ساعت ۱۶ الی ۱۸:۳۰
مکان: باغ موزه قصر ،‌ خیابان شریعتی ، خیابان مطهری شرقی
کتاب راس ساعت ۱۶ توزیع می شود.
پارکینگ اتومبیل برای شرکت کنندگان در برنامه پیش بینی شده است.