اخبار و مقالات مربوط به تاریخ شفاهی

بازخوانـــی زبان معمـــاریبازخوانـــی زبان معمـــاری

ما هرگز قادر به درک تمامیت جهان اطراف نیستیم . تمام آنچه مغز ما از محیط پیرامون دریافت می‌دارد تا ما را از آن آگاه سازد چیزی است به نام " پیام". این پیام چه در قالب زبان گفتاری باشد چه قابلیت‌های دیداری دارای اجزائی به نام "نشانه" است .
هر چیزی ازجمله معماری توسط این نشانه‌ها با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کند . انسان تنها زمانی از فضای معماری اقناع می‌شود که از آن تجربه‌ای معنادار به دست آورد . هر نوع علامت دريافت‌شده، بر گیرنده نوعي تأثیر مي‌گذارد. تشكيل‌دهنده‌ پيام، جزئی از يك حافظه است. تبادل اطلاعات بين يك فرستنده و يك گيرنده، زماني انجام مي‌پذيرد كه علائم آن، هم در حافظه‌ گيرنده باشند و هم در حافظه‌ فرستنده مانند زبان گفتاری در غیر این صورت پیام برای مخاطب بی‌معنا یا آزاردهنده است .
درباره این موضوع و "زبان معماری" با مهندس ساناز افتخار زاده معمار و پژوهشگر معماری انسان‌مدار گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

 
آموزش معماری از مدارس شروع شودآموزش معماری از مدارس شروع شود

حسين پور همت متولد 1326 مشهد، داراي مـــدرک کارشناس ارشد معماري و عضو هيئت‌امناي انجمن مفاخر معماري ايران، پس از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه شهيد بهشتي(ملي سابق) حدود يک سال و نيم با مهندس سيحون و معماران مطرح آن زمان همکاري کرد. وي ساخت چندين شهرک در سيستان و بلوچستان، مديريت پروژه‌اي در سرخس و اهواز، مديريت پايگاه نيروي هوايي در بوشهر و 7 سال مديرعاملي شرکت عمران قشم را در کارنامه دارد. در کنار کارهاي مديريتي و اجرايي، طراحي نماي فرودگاه مشهد طراحي،کارخانه نان قدس رضوي مشهد،نوسازي مدارس و دبيرستان‌هاي امام صادق و حوزه‌هاي علميه خواهران، طراحي هنرستاني در بم به‌صورت بشردوستانه نيز در ليست فعاليت‌هاي وي به شمار مي رود.

 
سوداگری اقتصادی‌چالش اصلی معماریسوداگری اقتصادی‌چالش اصلی معماری

می‌گویند معماری لباس جامعه است .هر غریبه‌ای که وارد شهری بشود از وضعیت نما و ظاهر ساختمان‌ها متوجه خواهد شد که افراد ساکن آن شهر چه تفکری دارند و سبک زندگی‌شان چگونه است و اعتقاداتشان چیست .به همین دلیل معماری یک شهر که همه افراد روزانه با آن سروکار دارند دارای اهمیت فراوانی است. معماری ساختمان‌ها در اکثر شهرهای ما حال‌وروز خوشی ندارد و آشفتگی در اکثر نماها موج می‌زند. حال این سؤال مطرح است که مقصر این رخداد کیست؟

 
معماری آشفته تهرانمعماری آشفته تهران

سرانجام به آپارتمان‌های کوچک و بی‌نوری که جای معماری و سبک زندگی ایرانی را گرفته، عادت می‌کنیم ولی آیا به هرج‌ومرج و آشفتگی در فضای معماری و شهرسازی نیز عادت خواهیم کرد؟ آپارتمان‌های نابرابر در ارتفاع، نابرابر در صرف هزینه، هرج‌ومرج در کاربرد مصالح، هرج‌ومرج در نماکاری و ناهمخوان با فضای اطراف، بیش از هر چیز یادآور این حقیقت است که یک بنا حجمی انتزاعی و جدای از محیط اطرافش نیست.

 
گفتگو با دکتر هادی ندیمی معماری یزدگفتگو با دکتر هادی ندیمی معماری یزد

آقای دکتر! ابتدا از زمان جوانی خود بفرمایید!
من اصالتا هرندی هستم. هرند منطقه ای است بین اصفهان و یزد. پدربزرگ من از هرند به تهران آمد و بنده در تهران متولد شده ام. فامیل ما هم در ابتدا هرندی بود ولی بعدها پدربزرگم آن را به ندیمی تغییر داد.

 
ابنیه تاریخی,جاذبه های معماریابنیه تاریخی,جاذبه های معماری

در سراسر دنیا و به ویژه در سرزمین ما، آفریقای جنوبی، باید نسبت به گردآوری، ضبط و بایگانی خاطرات اقشار مختلف جوامع و صیانت از این میراث معنوی اهتمام جدی وجود داشته باشد.

 
جامعه پرماجرا،جامعه پرخاطرهجامعه پرماجرا،جامعه پرخاطره

عبدالحسین آذرنگ –‌نویسنده، مترجم و پژوهشگر– فلسفه و تاریخ از آن جمله اصحاب فرهنگ در ایران است که به قول آن‌هایی که او را می‌شناسند چیزی جز کوشندگی و کار واقعا مفید را به رسمیت نمی‌شناسد. او مضاف بر همه ترجمه‌ها و تالیف‌هایی که در حوزه‌های مختلف علوم انسانی انجام داده اکنون سال‌هاست که مشغول همکاری با مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی است.

 
تاریخ شفاهی آتش نشانی شهر اسکس تاریخ شفاهی آتش نشانی شهر اسکس

به موزه آتش نشانی اسکسEssex در گرایزGrays، در انگلستان، 9 هزار و پانصد پوند کمک مالی شده است.
به موزه آتش نشانی اسکس مبلغ 39هزار و پانصد پوند برای راه اندازی طرح تاریخ شفاهی آتش نشانی و خدمات ایمنی اسکس کانتی (شهرستان) اختصاص داده شد.

 
اندیشه معماران معاصراندیشه معماران معاصر

« اندیشه معماران معاصر ایران جلد سوم» مجموعه مصاحبه هایی است با اساتید معماری و معماران معاصر که نشان دهنده دغدغه ها و نگرش معماران و شهرسازان معاصر ایران است

 
راوی باغ ایرانی (یادمان مهندس محمدرضا مقتدر)راوی باغ ایرانی (یادمان مهندس محمدرضا مقتدر)

یکصد و پنجاه و هشتمین گفتمان هنر و معماری : هنر هماهنگ کننده طبیعت و ذهن است و آگاهی در آن نقش کلیدی دارد . اگر ذهن آدمی ناگزیر از شناخت مطلق شود ، نمی تواند آن را در طبیعت باز شناسد ، بل باید به یکی از زاده های خود پناه ببرد ، و از آن به هدف ادراک مطلق نائل آید .