اخبار و مقالات مربوط به معماری مساجد

مسجد نماد جامعه مسلمانانمسجد نماد جامعه مسلمانان

جای یو مکانی برای سجود از سر بندگی، مکانی برای گزاردن سجده انسان و محل خشوع و خاکساری او در برابر رب و خالق هستی، و سبب پیدایی آن هم همان میثاقی است که در روز الست از ارواح آنان بنابر اراده و خواست باریتعالی ستانده شد، آن میثاق و پیمانی که شادمانی را در عالم کون و مکان رقم زد و تا ابد بیابید و این البته در رسای همان پرسشی است که عالم را از غریو نشاط نیز لبریز نمود و میثاق ازلی عبودیت و تمکین فرزندان آدم ابوالبشر گردید.

 
آشنایی با مسجد و مدرسه سپهسالار (شهید مطهری) آشنایی با مسجد و مدرسه سپهسالار (شهید مطهری)

مسجد و مدرسه سپهسالار (شهید مطهری) نخستین و بزرگ‌ترین مسجد و مدرسه عالی در تهران است.
معماری این مسجد از نزدیک‌ترین تلفیق‌ها میان معماری ایرانی و معماری مساجد استانبول است. مسجد سپهسالار گنبد ویژه‌ای دارد؛ تعداد مناره‌های بیش از اندازه متداول آن که حدود 10 مناره است و گنبد دو گوش خوابیده‌اش نشان از سبک معماری مساجد ترکیه دارد.

 

رئيس انجمن مفاخر معماری ايران با تاكيد بر اينكه مساجد نوين از معنويت معماری ايرانی ـ اسلامی فاصله گرفته‌اند، گفت: نزديك به صد سال است كه در طراحی و ساخت مساجد دقت لازم را نداشته‌ايم و معماری مساجد يكصد سال اخير قابل دفاع نيست.

 
تحول معماری اسلامی در مسجد جامع اردستان در دل کویرتحول معماری اسلامی در مسجد جامع اردستان در دل کویر

در میان کویر خشک و سوزان مرکزی ایران، به سبب وجود قنات های متعدد تاریخی، شهر کهن اردستان سرسبز و خرم با سکوتی دل انگیز و قدمتی بسیار قرارگرفته است.

 
معماری مسجد و مدرسه سپه‌سالار؛ تلفیق یا برداشتمعماری مسجد و مدرسه سپه‌سالار؛ تلفیق یا برداشت

مسجد و مدرسه سپهسالار (شهید مطهری) نخستین و بزرگ ترین مسجد و مدرسه عالی در تهران است كه از نزدیك ترین تلفیقها میان معماری ایرانی و معماری مساجد استانبول است.
مسجد سپهسالار گنبد ویژه‌ای دارد؛ تعداد مناره‌های بیش از اندازه متداول آن كه حدود 10 مناره است و گنبد دو گوش خوابیده‌اش نشان از سبك معماری مساجد تركیه دارد.

 
معمـاری مسجدالنبی به مناسبت 26 اردیبهشت، روز عید سعید مبعثمعمـاری مسجدالنبی به مناسبت 26 اردیبهشت، روز عید سعید مبعث

نمي توان پيرامون معماري اسلامي به بحث و گفتگو نشست بي‌آنکه سخن از مسجدالنبي به ميان آورد‌. همان طور که در معماري‌، پيدايش شيوه اسلامي ارتباط بي‌چون وچرا با ارزش‌هاي فکري مکتب اسلام دارد به همان نسبت بناي مسجد پيامبر با همه سادگي اوليه‌اش در نخستين سال هجرت‌، مقدمه‌اي بر پايه ريزي اين شيوه از معماري محسوب مي‌گردد‌.

 
معماری باید تابع عقل باشد معماری باید تابع عقل باشد

هنوز که هنوز است خود معماران تعریف دقیقی از معماری اسلامی ندارند.بسیاری از کارشناسان استفاده ازگنبد و مناره را از اصول معماری اسلامی می شمارند در حالی که اسلام الزام شکلی و فرمی برای معماری مشخص نکرده است. این شکل ها وکالبدها در زمان خویش"تنها بهترین روش برای پاسخ گویی به نیاز های عصر حاضر خود بوده اند.در این باره با دو تن از کارشناسان معماری درباره ویژگی های معماری اسلامی گفتگویی کرده ایم که در ادامه می خوانید.

 
حافظ بنای مساجد باشیم حافظ بنای مساجد باشیم

در شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر یک جامعة اسلامی خصوصا ایران، لزوم پرداختن به مسائل و مشکلات مدیریتی این بخش، بیش از پیش آشکار می گردد. ادارۀ بافت مذهبی همواره با چالش‌هایی چون خلاء تقسیم وظایف، عدم هماهنگی در ساختار، خلاء طرح ها و برنامه ریزی های راهبردی در حفظ، احیاء و ساخت بافت مذهبی، ضعف تشکیلات سازمانی و نیروی انسانی متخصص و کار آمد و عدم توجه و احساس تعلق شهروندان مواجه بوده است. شرایط حاکم لزوم آسیب شناسی و رفع نواقص را در این بخش بیش از پیش آشکار می کند.

 
دلیل تفاوت مساجد ایران با سایر نقاط جهان دلیل تفاوت مساجد ایران با سایر نقاط جهان

شهریار یقینی - مدرس معماری و عضو انجمن مفاخر معماری ایران - در نشست «معماری دوران معاصرانقلاب اسلامی»، گفت: در دوران معاصر با گذشت از یک مسیر طولانی شاهد تحولاتی گسترده در معماری و شهرسازی بوده‌ایم که از وقایع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی متأثر بوده است. وقتی تحولاتی از این جنس در یک جامعه پدید می‌آید بر معماری و شهرسازی تأثیر مستقیم می‌گذارد.

 
معمار مساجد (قسمت چهارم)معمار مساجد (قسمت چهارم)

هیأتی مرکب از چند نفر از وکلا، «قربان قصری» و اینجانب تشکیل و تصمیم گرفته شد که هر چه زودتر باید برای این سقف فکری کرد. بنده عرض کردم که خطر حتمی است ولی می توان بدون تخریب، از فروریختن آن جلوگیری نمود. به شرط آنکه اختیار داده شود.