Error parsing XSLT file: \xslt\ammiBreadCrumb.xslt تاریخ آخرین ویرایش : دوشنبه،19-4-1396
تعداد بازدید :1616

از آشوب ادراک تا شناخت معماری

نظر یه ای نوین برای آفرینش معماری انسان مدار بر اساس قوانین آشوب

  • نویسنده : ساناز افتخار زاده
  • ناشر : موسسه علم معمار - انتشارات سیمای دانش
  • سال نشر : 1392

فهرست مطالب :

  • فصل نخست : دانش آشوب
  • فصل دوم : فرآیند ادراک
  • فصل سوم : مراتب شناخت
  • فصل چهارم : هفت مقام معماری

 

 

 

 

 

 

پیش درآمد کتاب

ساناز افتخار زاده آرشیتکت و پژوهشگر جوان مجموعه ی پژوهش های خود را تحت عنوان "از آشوب ادراک تا شناخت معماری" در کتابی مفصل و دید دیگری به جامعه به خصوص قشر جوان ارائه میدارد این کتاب در پنج فصل و هر فصلی به مقام هایی تقسیم شده است محور گفتگو و سعی نویسنده تلاشی است برای بازجویی و مکشوف کردن نکاتی از یک پرونده ی مسکوت از نیروی قوای دماغی افراد جامعه (به خصوص طراحان هنزی و معماری). او به نظمی خاص به تقسیمات فصول کتاب میپردازد؛ از آشوب ادراک تا شناخت معماری صحبت میکند و با تفکری نو و حسی ماندگار به جزییات میپردازد؛ از بعد اطلاعات، بعد ظرفیت بعد همبستگی آغاز میکند و تا الگوی خیالی ، اطلاعات مجازی، خصوصیات یک اثر و افکار صاحب اثر پیش میرود. از شیوه ی اندیشیدن، عشق به نگریستن ، به خصوص پاک و ژرف نگریستن با ذکر چراها و انواع دلایل و از گفته های دیگران هم غافل نمی شود.

این بانوی جوان الفبای روش حفظ نیزوی دماغی و به کارگیری صحیص آن را با جزییات پنهانی تصور و فکربا آن قدرت قلمی و احساسات زنانه مستقیم و غیر مستقیم مطرح میکند، سعی میکند که زیست شناسی مغز را به خواننده بشناساند و روش پروش آن را بیان کند. محققا به کارگیری این گفتار ها سبب ساماندهی آنچه خالق عالم به ما عرصه کرده، شده و سبب خواهد شد که در سنین بالا در مقابل چراها " آچ مر" نشویم که چرا این کار را کردیم و چرا آن کار را نکردیم!

در فصلی دیگر "فرآیند ادراک" را مطرح کرده، سعی میکند که با زدودن تیرگی هایی که بروی تیرگی هایی که بر روی عقاید و رؤیا ها در مورد ادراک سایه افکنده اند و با بکار برد واژه هایی که خود بارانی از اطلاعات است خواننده را به عنصر اصلی ادراک برساند. از سیستم ادراکی، از نظریه های ادراکی، از اطلاعات مولد، از اطلاعات در گردش صحبت میکند.

فصل شناخت فصلی است که باید بیشتر مرور کرد زیرا این درک غلط، فردیت گرایی، شک گرایی، فرهنگ گریزی و ... که پیرامون جامعه ی کنونی ما پرسه میزند و قواعد اجتماعی بی هویت را عرضه کرده میتواند در زیر سایه ی این قلم پاک شود.

نویسنده ی فرهیخته یکی از فواصل را به رشته ی خود یعنی معماری اختصاص می دهد و میگوید " اکنون معماری به سخن می آید" .

تشریح جزئیات ارزنده ی این فصل را باید به خواننده واگذار کرد. او از تصورات یک معمار صحبت میکند. سازماندهی چیست؟ سیاست گذاری چیست ؟ هدفمندی چیست ؟ ... از کمبود اطلاعات، اطلاعات خیالی و اطلاعات اغواگرایانه صحبت کرده، مسئله ی الگوی خیالی، الگوی مجازی و محدوده های اجرایی و سایر مسائل روز یک معمار را بررسی میکند و با نگاهی محققانه راهی در پیش می گذارد که اماچ گلوله های پرتاب شده ی افکار برای به وجود آوردن اثری به یک اصول و متدی بر میگردد که تا حد امکان قدرتی که در تفکر سازنده است راه خود را پیموده و ثمربخش شود. از این نظر گفتارش را در دو آیینه ی روبروی هم مطرح میکند؛ از گذشته با منابع و تجربه ها و از آینده با تفکرات روز، مستندات دنیای جدید و پیشنهادات و به گونه ای میگوید ، دیگر زمان "اتل متل توتوله ، گاو حسن چه جوره " نیست و پرچم معلم شاگردی را به طریقی باید پایین کشید و به مکتبی جدید با دیدگاهی جدید برای نسل جدید پرداخت که آن ها گفتار ها را با اندیشه ی فردی بسنجند نه آنکه بی چون و چرا آن را قبول کنند.

آقای ایلیا پری گوگین روسی اصل (Llya Prigogine) جایزه ی نوبل 1977 را به خود اختصاص داد و در کتابی آشفتگی افکار و روش جلوگیری از آن را مطرح و با تشریح بافت تشکیل دهنده و نحوه ی به کار گیری در رابطه با دانش زمان آن را به خواننده آموخت و توانست این افتخار بزرگ را کسب کند. محققاً خوانندگان عزیز به خصوص جوانان با خواندن این اثر ارزنده ی خانم ساناز افتخار زاده که جایگاه خاصی در نحوه ی استفاده از اندوخته های نا گفته ی قوای خدادادی دارد و راهنمای برای پیشبرد جامعه است او را سزاوار جایزه ای از این دست خواهد یافت .

عبدالحمید اشراق
معمار و پژوهشگر، بنیانگذار و سردبیر دو نشریه ی موسیقی ایران و هنر معماری، عضو هیأت امنای دانشنامه ی ایرانیکا
پاریس - آذر 1391

 

مطالب مرتبط:
درآمد کتاب در کتابخانه معماری و هنر

عضو مرتبط :   


نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید