تاریخ آخرین ویرایش : دوشنبه،19-4-1396
تعداد بازدید :3584

ساختمان سازمان ميراث فرهنگی

حسین امانت طراح و معمار نام آشنای ایرانی در سال ۱۳۲۱ شمسى (۱۹۴۲ م)  در کاشان متولد شده است. امانت بعد از فراغت از تحصیل در رشته معمارى دانشگاه تهران، در مسابقه‌اى كه جهت طراحى بناى یادبود برج آزادى برگزار شده بود شركت كرد و طرح خود را ارائه داد. او معمار برج آزادی است؛ همچنین معمار و طراح ساختمان‌های اولیه دانشگاه صنعتی شریف و بسیاری از بناهای دیگر در ایران و جهان است.

پس از پروژه موفقیت‌آمیز برج آزادی و دانشگاه شریف، نظارت و سرپرستی ساخت موزه بزرگ پاسارگاد در نزدیکی آرامگاه کوروش کبیر به او واگذار شد. امانت همچنین معمار و طراح تعدادی چند از مراکز صنایع دستی، مدرسه، کتابخانه و حتی یک شهرک تفریحی (شهكر تفریحی دریاكنار) در ساحل دریای خزر بوده ‌است.

 او بعدها با بسط دادن کار خویش بناهایی در خارج از کشور را نیز طراحی نمود، از آن جمله، بنای سفارت ایران در شهر پکن ، پایتخت جمهوری خلق چین که متمایزترین سفارتخانه ناحیه دیپلماتیک در پکن است. اینک با چیدانه همراه شوید و با پنج پروژه اجرایی حسین امانت در ایران بیشتر آشنا شوید.

amanat 1 

ساختمان سازمان ميراث فرهنگی - تهران- ايران- ۱۳۶۳

هدف از برپايی اين مركز حفظ و ارتقای ميراث فرهنگی ايران است و در آن فضاهايی برای برپايی كلاس‌های استادان در كنار شاگردان‌شان تعبيه شده و هم‌چنين هنرمندان و طراحان در آن به فعاليت‌های هنری می پردازند.

 در اين مركز، هنرمندان و متخصصان صنايع دستی در كنار هم به فعاليت می پردازند تا محصولات و آثار جديدی خلق كنند و به حفظ، احيا، و پيشرفت صنايع دستی و هنرهای زيبای سنتی ايرانی كمك ‌كنند.

 اين مركز هم‌چنين شامل فروشگاه، فضاهای مخصوص نمايش آثار، گالری، سالن كنفرانس، تماشاخانه روباز، فضاهای اداری، و فروشگاه‌ چاپ و فروش آثار هنری است.

amanat 2 

طراحی اين مجموعه برگرفته از سنت معماری پيش از اسلام، هم در روح طراحی و هم نظم هندسی، است و در عين حال در طراحی آن به طور كامل به كاركردهای معاصر و تكنولوژی ساخت و ساز توجه شده است.

با توجه به طبيعت و ماهيت اين مجموعه و همخوانی كه در محيط شهری ايران بين فضای معماری صنايع دستی وجود دارد چنين انتخابی به نظر منطقی و مناسب می رسد. حياط ورودی كه در وسط آن يك استخر زيبا و جذاب وجود دارد، بزرگ‌ترين حياط از چهار حياط اين مجموعه است كه به هم راه دارند و يادآور باغ‌های ايرانی است.

amanat 3 

اين حياط به يك فضای ورودی كه دارای سقف گنبدی شكل و بسيار مرتفع است منهتی می شود كه در امتداد آن يك فضای فروشگاهی طاق‌دار وجود دارد كه در آن صنايع دستی و محصولاتی كه توسط هنرمندان همين مركز توليد شده است به فروش می رسند.

 در بخش ديگر اين مجموعه يك تالار ورودی وجود دارد كه طراحی آن از پلان بازارهای سنتی الهام گرفته شده است و به قلب مركز اين بنا منتهی می شود كه سالنی است كه در آن نمايشگاه‌ها و رويدادهای فرهنگی و هنری برگزار می شوند. كارگاه‌ها در دو وجه اين تالار ورودی قرار گرفته‌اند و منظره حياط بيرونی در آن‌ها كاملا مشخص است. نورگيرهايی كه در راس گنبدها قرار گرفته‌اند نور مورد نياز هنرمندان برای انجام كارهای هنری و آموزش و هنرآموزان را تامين می كنند. 

                 منبع : amanatarchitect

                تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی

موضوعات مرتبط : معرفی معمار    


نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید