تاریخ آخرین ویرایش : دوشنبه،19-4-1396
تعداد بازدید :1575

ستاره ای از آسمان معماری ایران

نادر اردلان

نادر اردلان معماری پرکار ، محقق و معلمی تواناست . او در ایران متولد شد و در سن هفت سالگی همراه خانواده اش به ایالات متحده آمریکا سفر کرد . او 18 سال از زندگی اش را به تحصیل در امریکا گذراند و کارش را با اسکیدمور اونینگز مریل در سانفرانسیسکو آغاز کرد و در سال 1946 به ایران بازگشت و به دنبال ان موقعیت را به عنوان ریاست بخش معماری شرکت نفت در میادین نفتی ایران پذیرفت . او به همراه خانواده اش به مسجد سلیمان رفت جایی که اولین چاه های نفت در خرابه های معابد زرتشتیان کشف شده بودند . او در آنجا به مدت 2 سال ساختمان های زیادی را طراحی کرد .

نادر اردلان مقدار زیادی از آگاهی اکولوژیکی خود را در طی همکاری نزدیک با پان مک هارگ که کتاب طراحی با طبیعت را به رشته تحریر در آورده پرورش داده تجربه او با اکولوژی به مدت 4 تا 5 سال تجربه هیجان آوری بود که اداره محیط زیست به او و یان مک هارگ برای طراحی پارک محیط زیست در تهران ماموریت داد .از جمله تاثیرگذار ترین معملمان او می توان به لوی کان اشاره کرد که در سال های تحصیلی او برخی از مهمترین کارهایش را می ساخت .

نادر اردلان بعد از مدتی با لویی کان کارش را شروع کرد . این کان بود که توصیه نامه هایی را با انتشارات دانشگاه شیکاگو نوشت که حس وحدانیت می باید چاپ شود . تفکر کان در (اعتدال و غیر اعتدال ) خصوصا تا زمانی که به کارش در ایالات متحده و هند و بنگلادش مربوط بود اثر شدید و مهمی در تفکر طراحی نادر اردلان داشت و تاثیر غیر اعتدال بود که او آن را در فرهنگ ایرانی و طی مطالعه اجمالی موسیقی ، صنایع ، ادبیات ، شعر ، طراحی باغ و در نهایت معماری گذشته ایران کشف کرد . محیط های بسیار گرم و خشک و نیمه مرطوب سرآغاز اندیشیدن اردلان به معماری سازگار با محیط شد . او به زودی نارسایی تحصیلات آمریکایی خود را یافت و ه این نتیجه رسید که برای به عهده گرفتن طراحی مناسب با فرهنگ آماده نشده است .

در ان زمان رومن گیرشمن - باستان شناس بزرگ فرانسوی - در خرابه های معابد آتش زرتشتیان مشغول حفاری بود و اساسا روی ساختمان ها و سایت های هخامنشیان و ساسانیان کار می کرد ، نادر اردلان در انتها و در ترسیم پلان های بعضی از افت ها به گیرشمن کمک کرد . البته بعدها کمک های شایان نادر اردلان در طراحی موزه هنرهای معاصر تهران به کامران دیبا را نمی توان از خاطر برد .

او هرگز به مطالعه معماری ایران در یک دوره تاریخی مبادرت نکرد . او به سرتاسر این چشم انداز علاقه مند بود و از غارهای خطی شمال ایران تا مارلیک (قرن نهم ت هفتم قبل از میلاد ) شروع کرد و به بقایای خارق العاده ای در اصفهان و کاشان دوره اسلامی رسید و بعد از آن دوره قاجار و به ویژه ساختمان هایی که مادربزرگ او در آنها زندگی می کرد و آنجا بزرگ شده بود .

در سالهای 1970 بود که او در دانشگاه تهران تدریس می کرد و در ان سال بود که به فکر راه انداختن چند کنفرانس بین المللی افتاد او در سال 1970 اولین کنگره بین المللی معماران در ایران و در اصفهان را با کمک چند نفر از دوستانش در حرفه معماری و همکاری وزارت مسکن و شهرسازی ایران شکل داد . مهمانان این کنفرانس : لویی کان ، پال رودولف ، باک مینستر فولر ، و جمعی از بزرگان عال رتبه بودند . موضوع کنفرانس نمایش امکان بالقوه تقابل خلاق بین سنت و تکنولوژی بود اما تلاش های بی پایان نادر اردلان 4 سال بعد در پرسپولیس هم ادامه داشت و او چنین گردهمایی را در شهر پارسه بر پا کرد .

ماندالا در سال 1972 برای انجام سبک معماری بر اساس موضوعات و تحقیقاتی که او با آن مرتبط بود شکل گرفت . ماندالا از این رو انتخاب شد که ایده کلمه یکپارچه کردن دوباره اجزا با کل بود .

اردلان دراین رابطه چنین می گوید : جامعه ای را تصور می کردیم که تاریخ افکار و معماری آن گسسته شده بود و باید دوباره در یک سنتز جدید گذاشته می شد . در گسترش این ایده سنتزهای هماهنگ سنت و تکنولوژی هم از طریق انتشارات و هم کار ساختمانی در حال ایجاد یک همکاری خاصه برای آن زمان بودیم .

در پایان به تلاش های بی پایان نادر اردلان برای معرفی معماری ایران دست مریزاد می گوییم . اقای اردلان معمار و محقق خستگی ناپذیری است که مانند آن بسیار کم است . معماری ایران امثال نادر اردلان را کم داشته مهره هایی که می باید به جستجوی تاریخ ایران و تاریخ معماری ایران می پرداختند و این گوهر بی مانند را به نسل های بعدی می دادند . کم کاری کردند نسل امروز که نگارنده خود جزء این نسل است با معماری پر ازالشی به نام معماری ایران روبروست . براستی چرا اینگونه ایم /

مدتهاست که دلخوشی امان چند بنا از اجدادمان شده . نه معماری امروز آن قوام دیروز را دارد نه شکوه آن را . ای کاش مهره هایی چون نادر اردلان بیشتر در آسمان معماری ما ظهور پیدا می کردند و می درخشیدند و درخشیدنشان همچنان ادامه دار بود بعد از نادر اردلان و عبدالحمید اشراق همچنان ستاره ها پر فروغ تر از دیروز سر بر می آوردند .

سوابق نادر اردلان :
  • 1961 : لیسانس در رشته معماری در انستیتو تکنولوژی پبتسبورگ پنسیلوانیا
  • 1962 : فوق لیسانس در رشته معماری از دانشگاه هاروارد - ماساچوست
  • 1972 - 1967 تدریس در دانشکده معماری دانشگاه تهران
  • استاد مدعو در تعدادی از دانشگاه های ایران ، ایالات متحده آمریکا و خاورمیانه ، مسئول ارشد دفتر معماری KEO INTERNATIONAL CONSULTANTS ، کویت
تالیفات :
  • حس وحدت THE SENSE OF UNITYS دانشگاه شیکاگو
  • THE INDIGENOUS ARTCHITEKTURE OF IRAN دانشگاه تهران
  • CONCEPTS OF THE TREDITIONAL IRANIAN CITY
چند پروژه تخصصی
  1. طرح جامع بندر شاهپور
  2. طرح جامع دانشگاه بوعلی سینا در همدان
  3. طرح شهر جدید نوران
  4. مرکز مطالعات مدیریت ایران

بهرنگ مجیدی - پیام ساختمان و تاسیسات

استان مرتبط :   


نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید