اخبار و مقالات مربوط به هویت معماری

حقیقت نهفته در هویت معماری(2)حقیقت نهفته در هویت معماری(2)

در مقاله گذشته به بحث درباره چیستی معماری از دیدگاه فلسفی خاصه در هنر شرقی پرداختیم. در این نوشتار ادامه بحث را با بررسی چگونگی ماهیت پی می گیریم.

 
حقیقت نهفته در هویت معماری(1)حقیقت نهفته در هویت معماری(1)

معماری از مهم ترین و تاثیر گذار ترین هنرهای جهان خصوصا در دیدگاه شرقی است. در این مقاله می توانید به بحث های بنیادین در باب چیستی هنر معماری پی ببرید.

 
شهرسازی ایران در بوته فراموشیشهرسازی ایران در بوته فراموشی

گرچه صنعت ساختمان سازی در سالهای اخیر از رشد چشمگیری در ابعاد مختلف کمی و کیفی برخوردار شده و جلوه های بدیع و در عین حال منحصر به فردی را از صنعت ساختمان سازی داخلی به تصویر کشیده اما در بسیاری از موارد ، طراحی و ساختمان سازی کنونی کشور را نه می توان تابعی از الگوهای غربی به شمار آورد و نه اثری از فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی را در آن جستجو نمود .

 
معنا و هویت  شاخصه اصلی معماری ایرانی اسلامیمعنا و هویت شاخصه اصلی معماری ایرانی اسلامی

هنر معماری یکی از بارزترین مظاهر تمدن هر قوم وملت است . معماری ایران و آنچه که از گذشته تاکنون به یادگارمانده است ، شناسنامه معتبرمردم در این سرزمین است ،آداب و رسوم ،مراسم مذهبی ، روحیه ،اخلاقیات و اندیشه نسل ها در معماری ایران انعکاس واضحی دارد

 
هویت معماری - گفتگو با دکتر حسین سلطان زادههویت معماری - گفتگو با دکتر حسین سلطان زاده

هویت یک فضا مجموعه ای از نشانه هاست که وجه مشخصه یک فضا از لحاظ فرهنگی وکارکردی برای سرزمین محسوب می شود. در معماری گذشته ما طاق، چهارایوانی و حیاط مرکزی و ... عناصر هویتی معماری ایران زمین بودند که در حال حاضر رفته رفته به فراموشی سپرده شده است. سوال اساسی در مفهوم معماری این است که هویت در معماری از چه عواملی شکل می گیرد و معماری معاصر ما دارای چه هویتی است؟

 
اول معمار، بعد معماری!اول معمار، بعد معماری!

که این معمار است که معماری را خلق می کند، از این جهت تاثیر متقابل تکاملی بین معمار و معماری همواره حاکم بوده و است. در این گفتار کوتاه ضمن ارج نهادن به جایگاه والای شیخ بهایی، ویژگی های معمار متعهد مسلمان را تبیین می کنیم

 
حذف معماران، عامل بی هویتی معماری شهری استحذف معماران، عامل بی هویتی معماری شهری است

رییس انجمن مفاخر معماری ایران گفت: بی هویتی معماری شهری ایران از زمانی شروع شد که معماران نقشی در طراحی و معماری خانه ها و ساختمان های اداری نداشتند.

 
هویت ملی و معماری معاصرهویت ملی و معماری معاصر

سيد هادي ميرميران - نگاهي اجمالي به تاريخ معماري ايران و ساير تمدن‌هاي جهان نشان مي‌دهد كه هيچ اثر بزرگ معماري وجود ندارد كه براساس انديشه‌اي مدون و روشن شكل نگرفته باشد. اين انديشه گاهي ريشه در جهان‌بيني دارد (گاه اسطوره و گاهي هم در سنت‌ها و عادت‌ها) به اين ترتيب مي‌توان گفت كه هر تمدن يا قومي در دوران‌هاي مختلف معماري خاصي را ارائه مي‌دهد. به‌طور مثال بناهايي نظير مسجد امام اصفهان براساس انديشة روشن فلسفي پديد آمده‌اند. با اين‌كه پيشرفت علوم و انتقال منظم انديشه‌ها، تمدن‌هاي مختلف را به هم نزديك‌تر كرده‌ است...

 
الگو برداری نامناسب از معماری خانه هاي شهری هويت روستاها را از بين مي بردالگو برداری نامناسب از معماری خانه هاي شهری هويت روستاها را از بين مي برد

سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر براي ساخت واحدهاي مسكوني در روستاها، از خانه هايي كه در شهرهاي بزرگ ساخته مي شود، الگوبرداري مي كنند، همين موضوع باعث شده خانه هاي روستايي هويت و اصالت خود را از دست بدهند اين خانه ها بطور عمده بدون در نظر گرفتن مسائل فرهنگي، اقليم و شاخص هايي كه بيان كننده معماري روستاها باشد بنا مي شود...