اخبار و مقالات مربوط به پژوهش در ایران

پژوهش، لازمه دانشگاهی و دانشگاه‌‌بودن استپژوهش، لازمه دانشگاهی و دانشگاه‌‌بودن است

دوران انقلاب صنعتی دیرگاهی است که به سر آمده است. بالندگی جامعه امروزی در گِرو صنعتی‌‌بودن دیروز نیست بلکه بر بستر دانش می‌گردد. از ‌این ‌رو، جامعه امروزی اگر بخواهد در مسیر بالندگی باقی بماند، به‌طور فزاینده به شهروندانِ توانا نیاز دارد که بتوانند دگرگونی‌های تند فناوری‌های نو را تاب بیاورند.

 
پژوهش پدیده‌ای لوکس نیستپژوهش پدیده‌ای لوکس نیست

با وجود مراکز پژوهشی متعدد در کشور (به دلایل گوناگون از جمله وجود نیروهای نخبه دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی)، انتظار از دانشگاه‌ها برای انجام پژوهش‌هایی که آثار سودمند آن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به جامعه برسد، زیاد است.

 
رشد چشمگیر فارغ‌­‌التحصیلان غیرفعالرشد چشمگیر فارغ‌­‌التحصیلان غیرفعال

در قرن حاضر سرمایه انسانی به‌عنوان مهم‌ترین رکن در رشد اقتصادی هر کشور محسوب می‌شود. ارزیابی سرمایه انسانی هر کشور از طریق کسب اطلاع درخصوص ویژگی‌های افراد از جمله تحصیلات، مهارت‌ها و توانایی‌های آنها امکان‌پذیر است که در عمل از میان معیارهای مذکور، اطلاعات مربوط به تحصیلات در سطح جامعه با اطمینان بیشتری قابل حصول است. به این منظور در این مقاله وضعیت نیروی کار فارغ‌التحصیلان آموزش عالی با استفاده از نتایج آمارگیری نیروی کار ارائه می‌شود. آمارگیری نیروی کار از سال‌ ۱۳۸4 تاکنون به‌صورت فصلی توسط مرکز آمار ایران اجرا می‌شود. با استفاده از نتایج این آمارگیری می‌توان تصویر روشنی از وضعیت نیروی کار افراد مختلف جامعه ارائه کرد.

 
فرصتي براي توسعه پژوهشفرصتي براي توسعه پژوهش

در سال هاي اخير (به ويژه از حدود سال ١٣٧٠ به بعد)، پژوهشگاه ها و مراکز پژوهشي مستقل وابسته به وزارت علوم، دوره هاي تحصيلات تکميلي (در مقطع فوق ليسانس و دکترا) به طور مستقل و با مصوبه وزارت علوم برگزار كرده اند. تعداد دانشجويان تحصيلات تکميلي در کشور، حدود ٧٠٠هزار نفر است که از اين تعداد حدود ٢٥٠هزار نفر در دانشگاه ها و موسسات دولتي مشغول تحصيل هستند. از اين تعداد حدود دو هزار و ٤٠٠ نفر در پژوهشگاه ها مشغول به تحصيلند که تعدادي در حدود کمتر از يک درصد از کل دانشجويان تحصيلات تکميلي وزارت علوم را شامل مي شوند.

 
پژوهش را بايد در كنار استادان و محققان برجسته آموختپژوهش را بايد در كنار استادان و محققان برجسته آموخت

پژوهش و توليد علم و فناوري از مهم ترين عناصر رشد و توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به حساب مي آيد. توفيق در اين زمينه ها در صورتي محقق مي شود که در برنامه ريزي هاي هدفمند و کلان کشور، توجه مناسبي به امر پژوهش و فناوري صورت پذيرد. تاکنون کشوري در جهان ديده نشده است که بدون توسعه همه جانبه علمي به توسعه اقتصادي و صنعتي برسد. بنابراين لازم است پژوهش و فناوري به عنوان يک مسئله حياتي و نيروي محرکه پيشرفت و توسعه پايدار و رسيدن به رفاه و استقلال واقعي جامعه در اولويت قرار گيرد.

 
آموزش یا پژوهش، کدام مقدم است؟ آموزش یا پژوهش، کدام مقدم است؟

علم دریایی است بی‌حد و کنار/ طالب علم است غواص بحار
گر‌ هزاران سال باشد عمر او/ او نگردد سیر خود از جست‌وجو
جلال‌الدین مولوی
١- در برداشت اولیه از سخنان مولوی، چنین برمی‌آید که وسعت ناشناخته‌های بشر بیش از تصور او است و آنچه به‌عنوان «علم» در اختیار بشر امروزی است، بسیار کمتر از ناشناخته‌هاست.

 
 بيگاری علمی دانشجويان بيگاری علمی دانشجويان

براي دانشجوياني كه هم درس مي‌خوانند و هم كار مي‌كنند، ساعت‌هاي طولاني و پشت سر هم كلاس‌هاي دانشگاه شبيه ماراتني است كه در شب‌هاي امتحان شبيه لحظه‌هاي تعيين برنده نهايي، تند و نفسگير مي‌شود. در اين ميان كاري كه دانشجويان انجام داده و شغلي كه براي خود انتخاب مي‌كنند در اغلب موارد تناسبي با رشته و تحصيلاتشان نداشته و فقط در حكم منبعي براي كسب درآمد و تامين هزينه‌هاي زندگي محسوب مي‌شود در حالي كه در ايران هم مانند همه كشورهاي دنيا امكان استفاده از ظرفيت داخل دانشگاه براي اشتغال و تامين معاش دانشجويان وجود دارد. كار كمكي به اساتيد و انجام اموري مانند تصحيح اوراق يا ترجمه مي‌تواند اگر درست و ضابطه‌مند باشد براي دانشجويان به منبعي براي كسب درآمد تبديل شود.

 
اعتماد به پژوهشگران را بیاموزیماعتماد به پژوهشگران را بیاموزیم

این مقاله حاصل تجربه مشترک مؤلفان به‌عنوان پژوهشگران دانشگاه کارلستد سوئد، مؤسسه آمار دهلی نو، دانشگاه تریسته ایتالیا، دانشگاه لیدز انگلستان، مرکز بین‌المللی فیزیک نظری ICTP ایتالیا و مؤسسه تحقیقات در علوم ریاضی ژاپن است.

 
از پژوهش تا رفع تکلیف از پژوهش تا رفع تکلیف

دانشگاه از بدو شکل‌گیری خود دو وظیفه اصلی بر عهده داشت: آموزش جوانان علاقه‌مند به تحصیل و پژوهش در زمینه علوم نوین. متأسفانه دانشگاه‌های ما در بخش زیادی از دوران فعالیت خود، اهمیت بسیاری زیادی برای آموزش قائل بودند، اما در زمینه پژوهش فعالیت چندانی نداشتند. به‌همین‌دلیل هم بسیاری از کارشناسان، از دانشگاه‌های ما با عنوان «دبیرستان بزرگ» یاد می‌کردند.

 
دشواری های پژوهش در ایراندشواری های پژوهش در ایران

گزارش هم اندیشی 23 آذر 1387 - متاسفانه حرکت دولت ها در این زمینه بسیار کمرنگ است، چنانچه در افق سند چشم انداز سال 1404 کشور به سرزمین طراز اول در زمینه علمی و فناوری مبدل شود، نیاز به حمایت از پژوهشگران و چرخه علم و دانش دارد. تهی شدن فضای دانشگاهی از پژوهشگران و محققان ضربه سنگینی به این هدف وارد می آورد...