لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

سومین گردهمایی «سالروز گفتمان معماری‌» به مناسبت هشتادمین سالروز تولد زنده‌یاد محمدامین میرفندرسکی در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این مراسم شامگاه گذشته ـ ۷ آذر ماه ، ـ سیروس باور ـ مدیر دفتر فنی دانشکده هنرهای زیبا ـ درباره‌ی فعالیت‌های زنده‌یاد میرفندرسکی در عرصه معماری گفت: اقدامات و فعالیت‌های میرفندرسکی ‌متاسفانه در جایی ثبت نشده‌ اما همیشه در حافظه‌ی ما می‌ماند.

او فعالیت‌های میرفندرسکی را به سه دسته‌ی اجتماعی‌، سیاسی،‌آموزش و حرفه‌ای تقسیم کرد و افزود: از وقتی وارد دانشکده‌ی هنرهای زیبا شدم به یاد دارم که میرفندرسکی به خاطر ماجراجویی و سخنوری‌اش همیشه انگشت نما بود. او همواره درباره‌ی پروژه‌های با ارزش و در زمینه‌ی مسائل انسانی بحث و گفت وگو می‌کرد.

باور معتقد است:‌ میرفندرسکی تنها کسی بود که آن زمان آموزش‌هایش با رفتار انسانی همراه بود.
این استاد دانشگاه بیان کرد: ‌دانشجویان همیشه به دنبال میرفندرسکی می‌گشتند تا از او سوال بپرسند و او پیوسته مشکلات دانشجویان را حل می‌کرد.

باور درباره‌ی اندیشه‌های میرفندرسکی توضیح داد: او دانشکده را فضایی مناسب برای معرفی ایده‌ها می‌دانست و به معماری به مثابه‌ی جامع‌ترین برنامه‌ی زندگی بشر می‌نگریست.
به عقیده‌ی این مهندس معمار، میرفندرسکی در جایگاه روشنفکرانی قرار دارد که هنگام آموزش ‌،تفکر اجتماعی را مبنا قرار می‌دهند.

او در همین رابطه اضافه کرد: ‌میرفندرسکی انسان کمال‌گرایی بود کلاس‌های درسش گاهی خسته کننده می‌شد، اما آنقدر جامع و کامل توضیح می‌داد که نمی‌شد هیچ ایرادی از او گرفت. بدون شک او یکی از مطرح‌ترین چهره‌های دگرگون ساز آموزش هنرمعماری را ایران است.
باور تلاش‌های میرفندرسکی را در نظام آموزش هنری بی‌نظیر دانست و خاطر نشان کرد:‌ میرفندرسکی به آموزش هدفمند اعتقاد داشت و در این زمینه موفق به تشکیل گروه‌های علمی ـ هنری شد و بدین منظور هنرجویان موسیقی،سینما‌،تئاتر و تجسمی را جهت رسیدن به وحدت گردهم جمع کرد.

او پروژه‌های طرح جامع شیراز و طرح جامع یزد را از دیگر فعالیت‌های زنده‌یاد میرفندرسکی برشمرد و تاکید کرد:‌ تمام این پروژه‌ها با یک استاد و تعداد زیادی دانشجو در دفتر فنی دانشکده انجام می‌شد. به طوری که دفتر فنی به عنوان قطبی مشخص شده بود تا دانشجویان و استادان با یکدیگر همفکری کنند.
این مدرس معماری با بیان خاطره‌ای مطرح کرد: میرفندرسکی در نقد فیلم‌های سینمایی نیز دستی داشت. آن زمان وقتی برای فیلم دیدن به سازمان فرهنگی می‌رفتیم بیش از اینکه زمانی را به فیلم دیدن اختصاص دهیم، نزد او می‌نشستیم و درباره‌ی فیلم با یکدیگر تبادل نظر می‌کردیم.

باور با اشاره به نظارت‌ دقیق میرفندرسکی بر امور دانشکده افزود: برای اولین بار او یکی از مشکل‌ترین دروس دانشکده را تدریس کرد و کلاس‌های او در سالن آمفی تئاتر آنقدر پر جمعیت بود که گاهی در را به روی کسی باز نمی‌کردند.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست‌،علیرضا قهاری ـ رییس هیات مدیره انجمن مفاخر معماری ـ با موضوع «مبانی نقد معماری» و فرخ زنوزی درباره «باز تولید ارزش‌های اصفهان در اندیشه‌ی دکتر میرفندرسکی» صحبت کردند.

به گزارش ایسنا،محمدامین میرفندسکی فارغ التحصیل دانشکده معماری دانشگاه دولتی فلورانس ایتالیا بود و تجربه آموزش در دانشکده‌های انگلستان، ایتالیا و ایران را در دوره‌های متناوب با خود داشت و به‌عنوان موثرترین شخص در تحول آموزش معماری ایران شناخته می‌شود.

بنا به نظر کارشناسان آموزش معماری ایران، تغییر روش آموزشی دانشگاهی معماری ایران قبل از دهه پنجاه به روش نوین مدیون تلاش‌های اوست.
فعالیت‌های میرفندرسکی در مرمت آثار معماری باستانی نظیر ارگ بم و تاریخ و نظریه‌های هنر نیز قابل ملاحظه است.

خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران